Preview
De meningen over de nieuwe Battlefield zijn nogal verdeeld. De één had liever een mooiere versie van BF2 gezien, de ander vindt de futuristische stijl helemaal te gek. In plaats van tanks speel je met grote lopende Mechs. Weet DICE met Battlefield 2142 weer een 'echte' Battlefield te creëeren? De vraag is eerder, waarom niet?


Geen typische Battlefield setting
Waar de vorige Battlefield games zich nog in een historische context afspeelden - de Vietnam oorlog, WOII en de huidige conflicten in het midden- en verre Oosten - gooit DICE het met BF 2142 over een heel andere boeg. De game speelt zich namelijk maar liefst 200 jaar na de eerste Battlefield game af. Zoals we uit de trailer op hebben kunnen maken, gaat het verhaal als volgt. In de 22e eeuw staat de mensheid op de drempel van een nieuwe ijstijd. Tegen de tijd dat het spel begint ligt de Aarde al voor het grootste deel onder het ijs. Zoals we tegenwoordig ruzie maken over de zwarte duivel, genaamd olie, is het in 2142 knokken om de laatste overgebleven stukken bewoonbaar land. Gelukkig zijn de VS letterlijk koud gemaakt, en zullen we dus geen Amerikaanse stemmen meer horen. De twee strijdende partijen in de game zijn dan ook de 'Pan Asian Coalition' versus de voor ons zo heerlijk vertrouwde 'Europese Unie' (misschien hadden we toch maar voor de Europese grondwet moeten kiezen). Gezien de huidige maatschappelijke situatie zou je kunnen stellen dat de game mooi inspeelt op onze angsten en dwaasheden. Daarmee doel ik op de strijd om schaarste-goederen, verandering van het klimaat en een machtiger wordend Europa. De futuristische setting is mogelijk bewust gekozen om de concurrentie met Quake Wars: Enemy Territory aan te gaan. Niet dat iemand iets geeft om een achtergrondverhaal in een titel als Battlefield, maar een lekkere steak wordt ook niet slordig gegarneerd.




Single- en multiplayer
Het lijkt nu alsof de game een puur op het verhaal georiënteerde shooter zal worden, maar volgens EA zal dat toch echt niet het geval zijn. Het verhaal zal wel belangrijk zijn, maar dan vooral in de mate dat het een beetje een 'frame' geeft aan de game. Het moet natuurlijk wel ergens over gaan. Zowel in de singeplayer- als in de multiplayermodus zal je met het verhaal te maken krijgen. EA wist overigens ook te melden dat de multiplayer het belangrijkst zal zijn. Dit valt gezien het vorige deel te interpreteren als 'er komt een crappy singeplayer', maar bij DICE zijn ze ook niet gek. Met de consoleversies van BF2 hebben ze laten zien dat de singeplayer toch nog redelijk uitgebreid kan zijn. Hopelijk voeren ze die stijgende lijn door, en wordt de singeplayermodus van BF2142 meer dan goed te pruimen. Nu we het toch over single- en multiplayer hebben, online zullen liefst 64 man het tegen elkaar op kunnen nemen. Presteer je goed, dan zal je gaandeweg nieuwe wapens en items unlocken, medailles verdienen en natuurlijk omhoog gaan op de leaderboards.

Ook de commander-mode - die zijn intrede deed in Battlefield 2 - zal weer aanwezig zijn. Wordt je uitgekozen om de commander van jouw team te worden, dan krijg je een kaart met een groot overzicht, waarop je makkelijk eenheden kan aansturen, versterking in laten vliegen en airstrikes kan aanvragen. Over hoe de multiplayer uit zal pakken hoeven we ons denk ik geen zorgen te maken. DICE heeft al bewezen de beste en populairste online-shooters van de afgelopen jaren te kunnen maken.

Wapens en balance
Zo schaars als het land ondertussen is, zo aanwezig is hyper moderne technologie. Vergeet je AK-47, ditmaal zijn het ultra high-tech assault rifles. Turrets mag je ook schrappen, maar zet daarvoor in de plaats wel geavanceerde sentry-guns voor terug. Tanks, Hummers? Ook weg. Wat krijg je ervoor terug? Mechs, hele dikke Mechs! In het filmpje zagen we een aantal van deze reusachtige mechanische monsters voorbij stampen. Of je dat vetter vindt dan een M-1A1 Abrams tank, is meer een kwestie van smaak. Gezegd zou kunnen worden dat een keer iets nieuws geen kwaad kan. Ook state-of-the-art gevechtsvliegtuigen zullen aanwezig zijn, dus no more Apaches en F-15's. De balans lijkt niet helemaal optimaal wanneer je de gigantische voertuigen vergelijkt met de nederige zandhazen. Daarom krijg je als infanterist - of dat van je class afhangt is nog niet duidelijk - beschikking over een aantal vette gadgets. Hey, het is 2142, alles is mogelijk! Eén van de gadgets zal een EMP zijn. EMP staat voor Electro-Magnetische Puls, en zorgt ervoor dat alle electronische aparatuur in een bepaalde radius het voor gezien houdt. Een Mech zonder electronische apparatuur is als Wibi Soerjadi zonder piano, helemaal niks. Combineer de EMP met het 'Cloaking Device', waarmee je dus (tijdelijk?) onzichtbaar bent, en je schakelt een Mech bijna net zo makkelijk uit als hij jou. Niet alleen de aarde is schaars, concrete informatie over BF2142 lijkt dat ook te zijn. Details over de spelmodi ontbreekt nog, er zijn zelfs amper screens te vinden. Boffen wij even dat de E3 voor de deur staat. Wat de Xbox 360 en PS3 versies ons moeten gaan bieden is overigens nog helemaal in het duister gehuld.



Conclusie
Battlefield 2142 zal niet revolutionair anders zijn op gameplay gebied. Niet dat dat erg is, want Battlefield-gameplay is bijna een begrip geworden. Hopelijk worden de graphics en de singleplayer flink opgepoetst. Of de futuristische stijl je ligt, is gewoon een kwestie van smaak. Misschien zijn we wel gewoon een beetje bang voor verandering?